Parodontológia

Parodontológia – a stabil, erős fogazatért

Mindenki egészséges fogágyra vágyik. Sajnos a fogágybetegség nem válogat. Előfordulása ugyan gyakoribb idős korban, de a fiatalabb korosztály is érintett lehet.

Ne veszítse el a fogait! Tudjon meg róla többet, előzze meg a kialakulását, illetve szükség esetén kezeltesse hatékonyan!

A parodontológia tudománya – Mi a parodontológia?

A parodontológia a fogágybetegségek gyógyításával foglalkozó fogászati szakterület.

A fogágybetegség (parodontitis) a fog tartószerkezetének bakteriális gyulladása, azaz a fog körüli, és az azt tartó szövetek károsodása, pusztulása. A betegségben érintett az íny, a gyökérhártyarostok és a csontok is.

A parodontitis kialakulásának oka

Fogágybetegségre hajlamosító tényezők:

• genetikai háttér (sajnos öröklődik),
  • elhanyagolt szájhigiénia (ínyszéli foglepedék, fogkő),
  • nem kezelt fogazat,
  • nem megfelelően elkészített tömések és fogpótlások.

Meg kell említeni, hogy nagy a kockázat a megbetegedés kialakulására csökkent immunválasz, dohányzás, és cukorbetegség esetén is.

A leggyakoribb eset az, amikor a baktériumok által termelt foglepedék, fogkő (a foglepedék elmeszesedett változata) miatt begyullad az íny.

parodontitis illusztráció

A parodontitis kezdeti tünetei

Legyen gyanús a rossz lehelet, és az ínyvérzés (főleg fogmosáskor). Ez egy lappangó betegség, ami azt jelenti, hogy eleinte nem okoz fájdalmat, így rendkívül nehéz észrevenni.

Súlyosabb, előrehaladott stádiumban megjelenik a fájdalom, elkezdenek mozogni a fogak, visszahúzódik az íny (a fogak hosszabbnak tűnnek), és gennyes tasakok is kialakulhatnak. Végezetül a fog ki is hullhat.

Ne várja ezt meg!

Érdemes figyelni az első tünetekre, mert kezelés nélkül súlyos szövetkárosodás jöhet létre, és mielőtt még cselekedni tudna, a fogágy nagy része elpusztulhat.

A fogágybetegség kezelése

Dr. Szemcsák Péter fogorvos

A fogágybetegség régen gyógyíthatatlannak számított, de szerencsére ma már kezelhető. Hogyan? Több lépcsőben, súlyos esetben hosszú távú kezeléssorozat folyamán.

A terápia célja a gyulladás megszüntetése, és az egészséges, gyulladásmentes állapot fenntartása.

A fogágybetegség kezelése során az alábbiakra számíthat:

• a szájhigiénia ellenőrzése, eszközeinek ismertetése,
  • a makacs fogkő eltávolítása,

Ultrahangos fogkő-eltávolítás az íny felett és alatt egyaránt.

küret (nyitott vagy zárt),

Helyi érzéstelenítésben alaposan megtisztítjuk a fog íny alatti vagy feletti felszínét, így a csont visszaépülhet a fogak között.

• a mozgó fogak sínezése (rögzítése),

Az eljárás lényege, hogy az orvos a kilazult fogakat lecsiszolja, és a velük szomszédos erős fogakkal egyetemben koronával rögzíti.

• rendszeres kontroll.

A rossz hír az, hogy a már elpusztult szövetek károsodása végleges, nem képződik újra a szövet. Ám jó hír, hogy a gyulladást és a csontveszteséget meg lehet állítani. A megoldás néhány esetben lehet műtét, mely során csontpótló anyagot helyezünk be, mintegy korrigálva az adott felületet.

Fontos a páciens közreműködése

A parodontitis terápiája során számítunk a páciens együttműködésére, mert csak így érhetünk el sikereket. A gyulladásmentes állapot fenntartása céljából kiemelten lényeges a kielégítő szájhigiéné, és a lepedékmentes fogazat megléte.

Helyezzen nagy hangsúlyt a rendszeres és alapos fogmosásra, és a fogai még sokáig jó szolgálatot tesznek önnek!

Szeretettel várjuk parodontológiai kezelésünkre

A terápia során a szakorvos eltávolítja a fogágyból a fogágybetegséget okozó baktériumokat. Fogai így lesznek épek, stabilak, megszűnik a gyulladás, és elejét veszi az újabb fogágybetegség megjelenését.

Fogágybetegségben szenved? Akkor tudnia kell, hogy mivel a betegség öröklődik, a gyermekének is gyakran kell fogszűrésre, professzionális szájhigiéniás kezelésre járnia a probléma súlyossá válásának megakadályozása miatt.

Érintett a fogágybetegségben? Keressen minket bizalommal!